Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!
DGRFP Galati a publicat in 17.02.2023 un material util referitor la Declararea şi plata impozitului pe veniturile din înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan, pe care il redam mai jos:
Impozitul pe veniturile din înstrăinarea prin vânzare a terenurile agricole situate în extravilan stabilit la art. 4.2 alin. (1).2 din Legea nr. 17/2014 se calculează şi se încasează de notarul public înainte de autentificarea actului notarial de vânzare a terenului agricol situat în extravilan şi se declară de către notarii publici integral ca venit la bugetul de stat, lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost încasat, conform legii.
Declararea impozitului se face prin completarea şi depunerea formularului 100 “Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat”, în care se evidenţiază, în mod distinct, impozitul încasat în condiţiile art. 42 alin. (1) din Legea nr. 17/2014.
Declaraţia se depune la organul fiscal central competent de către notarii publici, împreună cu “Borderoul privind distribuirea către unităţile administrativ-teritoriale a sumei de . . . . . . . . . ., reprezentând impozit suplimentar din vânzarea terenurilor agricole situate în extravilan aferent lunii . . . . . . . . . .”
Impozitul poate fi plătit de către contribuabil fie la sediul biroului notarului public, în numerar sau prin intermediul unui terminal POS, fie prin virament bancar, în contul biroului notarial.
Important! În aplicarea art. 42 din Legea nr. 17/2014 nu se percepe impozit în cazul înstrăinării prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan dobândite prin moştenire, partaj sau alte acte juridice de dobândire, cu excepţia contractului de vânzare.
Restituirea impozitului reţinut din transferul prin vânzare al terenurilor agricole situate în extravilan, datorat în conformitate cu prevederile art. 42 din lege, încasat de către biroul notarial şi virat la bugetul de stat, aferent unor tranzacţii desfiinţate ulterior achitării impozitului, se face la cererea contribuabilului de către organul fiscal competent în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul acesta, aplicându-se în mod corespunzător prevederile OMEF nr. 3.384/2008 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor reprezentând impozit pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, virate la bugetul
de stat, atât în cazul persoanelor fizice, cât şi în cazul persoanelor juridice.
În vederea înstrăinării, prin vânzare, a pachetului de control al persoanelor juridice, în condiţiile prevăzute la art. 42 alin. (2).2
din lege, persoana fizică şi/sau juridică care înstrăinează are obligaţia de a plăti un impozit în cotă de 80% aplicată asupra diferenţei pozitive dintre valoarea terenurilor existentă la momentul înstrăinării pachetului de control şi cea de la momentul dobândirii terenurilor, determinată potrivit valorii orientative stabilite prin expertiza întocmită de camera notarilor publici sau valorii minime stabilite prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici, după caz, din respectiva perioadă.
Impozitul se aplică asupra valorii totale calculate prin însumarea diferenţelor pozitive aferente terenurilor dobândite cu cel mult 8 ani înainte de înstrăinarea pachetului de control, fără a lua în calcul diferenţele negative, în situaţia în care persoana juridică are în proprietate mai multe terenuri agricole situate în extravilan.
Contribuabilul are obligaţia de a declara venitul obţinut în maximum 10 zile de la data transferului, la organul fiscal central competent, în temeiul actului juridic prin care are loc înstrăinarea, prin vânzare, a pachetului de control al persoanei juridice, prin completarea şi depunerea declaraţiei ale cărei model şi conţinut se aprobă prin ordin al preşedintelui ANAF.
Contribuabilul are obligaţia plăţii impozitului în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere ale cărei model şi conţinut se aprobă prin ordin al preşedintelui ANAF.
În cazul în care transferul dreptului de proprietate pentru situaţiile prevăzute la art. 42 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 17/2014 se realizează prin hotărâre judecătorească, instanţele judecătoreşti care pronunţă hotărâri judecătoreşti rămase definitive comunică organului fiscal central din raza de competenţă teritorială a instanţei hotărârea şi documentaţia aferentă în termen de 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti.
Organul fiscal central din raza de competenţă teritorială a instanţei transmite hotărârea şi documentaţia aferentă, în termen de 5 zile de la primirea acestora, la organul fiscal central competent pentru stabilirea impozitului datorat.
În termen de 60 de zile de la primirea documentaţiei, organul fiscal central competent stabileşte impozitul datorat în condiţiile art. 42 din lege, prin emiterea deciziei de impunere ale cărei model şi conţinut se aprobă prin ordin al preşedintelui ANAF.
În situaţia în care organele fiscale centrale competente nu stabilesc impozitul în condiţiile prevăzute la art. 42 alin. (9) din lege, la expirarea termenului de 60 de zile contribuabilii pot solicita organelor fiscale centrale competente calculul impozitului şi emiterea deciziei de impunere, prin completarea şi depunerea unei cereri şi a documentelor justificative. Modelul şi conţinutul cererii se aprobă prin ordin al preşedintelui ANAF.
În cazul în care, la primirea documentaţiei transmise de instanţele judecătoreşti, se constată diferenţe care conduc la modificarea bazei de impunere, organul fiscal emite o decizie de impunere, conform procedurii legale.